Raudan imeytyminen

Rauta imeytyy ohutsuolen yläosassa, jossa pH-arvo on 5–7. Kaksiarvoinen rauta imeytyy tällaisissa olosuhteissa hyvin. Lisäksi kaksiarvoisen raudan imeytyminen on parasta, jos se on orgaanisessa muodossa.

Raudan imeytymiseen vaikuttaa ravinnon sisältämän raudan määrä ja laatu sekä ruokavalion koostumus. Lihan, kalan ja veriruokien sisältämä rauta imeytyy elimistössä paremmin kuin kasvisten ja viljan sisältämä rauta. Kalsium, kuitu, kahvi, tee ja suolistosairaudet heikentävät raudan imeytymistä kun taas C-vitamiini parantaa sitä.

On hyvä varmistaa, että rautavalmisteessa on mukana C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä. Nestemäiset rautavalmisteet sopivat useimmille, eivätkä yleensä aiheuta vatsavaivoja. Yrttiuutteet ehkäisevät rautavalmisteista yleisesti johtuvaa ummetusta. Raudan imeytymistä edistävät myös B-vitamiinit, jotka ovat tärkeitä raudan kuljettamiselle. B12- vitamiinia tarvitaan hemoglobiinin muodostumiseen. Tiukalla kasvisruokavaliolla olevilla voi esiintyä raudanpuutteen lisäksi B12-vitamiinin puutetta. Myös vanhuksilla esiintyy usein myös B-vitamiinien puutosta ja heille vitamiinit, yrttiuutteet ja mehutiivisteet voivat olla erityisen arvokkaita yleisvahvistajia raudan lisäksi.