Mitä eroa on kalaöljyillä?

Elimistö tarvitsee kalaöljyn hyviä rasvahappoja toimiakseen kunnolla. Kalaöljystä saatavat omega-3-rasvahapot vaikuttavat sydämen, verisuonien ja aivojen toimintaan. Laadukas omega-3-ravintolisä täydentää ravinnosta saatavaa rasvahappojen määrää.

Hyvien rasvahappojen saannilla on suora yhteys ihmisen hyvinvointiin. Hermosto, solut ja immuunivaste tarvitsevat rasvahappoja toimiakseen, sillä keho ei pysty tuottamaan niitä itse. Erityisen tärkeitä ovat kalaöljyistä saatavat omega-3-rasvahapot, sillä nykyisestä ruokavaliosta saadaan liikaa kasveista saatavaa omega-6-rasvahappoja. Suomalaisilla AA/EPA -suhde on usein jopa 7-8:1, kun suositustaso on 3:1. Vääristynyt suhde voi aiheuttaa muun muassa hiljaista tulehdusta.

Myös kasvava lapsi tarvitsee hyviä rasvahappoja normaalin kasvun ja kehityksen turvaamiseksi. Lasten aivojen kehityksessä erityisen tärkeää on omega-3-rasvahappo DHA. Vastasyntynyt saa DHA:ta äidinmaidosta. Maidon DHA-pitoisuus vaihtelee sen mukaan kuinka paljon äiti saa sitä ravinnostaan.

 
Tarvitsenko kalaöljyä?

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen mukaan kalaa tulisi syödä vähintään kaksi kertaa viikossa erilaisia kalalajeja vaihdellen. Kalan rasvassa on terveyden kannalta oleellisimpia, pidempiketjuisia omega-3-rasvahappoja EPA:ta ja DHA:ta. Omega-rasvahapot ovat hyvää, eli tyydyttymätöntä rasvaa.

Nykytiedon valossa edes tämä määrä kalaa ei riittäne omega-3-rasvahappojen saannin turvaamiseen. Ruotsissa vuonna 2007 tehdyn tutkimuksen mukaan kasvatettu lohi sisältää vähemmän omega-3-rasvahappoja kuin Ruotsin elintarvikevirasto ilmoittaa. Vähenemisen syyksi arvellaan muutoksia kasvatetun lohen ruokinnassa. Kirjolohet ruokitaan kasviksilla ja viljalla, jotka sisältävät runsaasti omega-6-rasvahappoja. Seurauksena on ollut kalan omega-3:n väheneminen peräti puoleen, kun taas omega-6:n määrä on lisääntynyt.

Jos rasvaista kalaa ei näy lautasella kahdesti viikossa, ruokavaliota kannattaa täydentää ravintolisällä. Kalaöljykapseli kannattaa ottaa ainakin jokaisena kalattomana päivänä.


Mitä eroa on kalanmaksaöljyllä ja kalaöljyllä?

Kalaöljy ja kalanmaksaöljy ovat eri asioita. Maksaöljy valmistetaan uuttamalla kalan maksasta, kalaöljy taas kalanlihasta. Kumpikin öljy sisältää noin 50 eri rasvahappoa, joista osa kuuluu omega-3-, osa omega-6-sarjaan.
Kuten ihmisenkin maksa myös kalan maksa toimii elimistön suodattimena ja sisältää paljon raskasmetalleja ja muita haitallisia aineita. Kalanmaksaöljy sisältää luontaisesti A, D- ja E-vitamiineja, eikä siksi sovellu esimerkiksi raskaana oleville.

 

E-EPA on tiivistetty kalaöljy

E-EPA on omega-3-rasvahapon, EPA:n tiivistetty, väkevöity versio, jota valmistetaan rasvaisen kalan (esim. sardilli, piikkimakrilli, silli) lihasöljystä. Etyyliesteröity EPA kehitettiin Japanissa 1980-luvulla. Valmistuksessa EPAan lisätään etyyliryhmä, jolloin öljyn rasvahappokoostumusta voidaan muuttaa ja tarpeettomat rasvahapot poistaa. Tyhjiötislauksen ansiosta E-EPA:ssa on vähemmän ympäristömyrkkyjen jäämiä kuin pelkästään molekyylitislatuissa valmisteissa. Tällöin saadaan puhdas ja vahva kalaöljyvalmiste. E-EPAsta on tehty runsaasti tieteellistä tutkimusta, joista tärkeimmät liittyvät sydän- ja verisuoniterveyteen.
Hyvin imeytyvässä E-EPA:ssa ei ole kolesterolia eikä triglyseridejä, kuten useimmissa tavallisissa kalaöljyissä. E-EPA sopii myös useimmille kala-allergisille.

 

Yksi kapseli päivässä riittää

Tri Tolosen laadukas ja hyvin imeytyvä omega-3-kapseli vastaa 4–6 tavallista kalaöljykapselia. E-EPAn öljyn laatu on parempaa kuin tavallisissa kalaöljyvalmisteissa – sen väri on vaaleampi ja sen haju sekä maku ovat miedompia. Tri Tolosen E-EPA sisältää lisäksi tärkeää D-vitamiinia, yhdessä D-vitamiini ja omega-3 tehostavat toistensa vaikutuksia ja ovat tärkeitä muun muassa aivoille.